Praktikken fylder en stor del af hverdagen i erhvervsklassen, da eleverne er i praktik to til tre dage ugentligt. Det forventes, at eleverne tager ansvar og er aktivt deltagende i processen med at finde praktikpladser.
Hvert praktikforløb starter med en samtale om, hvilke ønsker og behov eleven har til praktikken. Der er også mulighed for, at eleven og praktikvejleder sammen kan besøge et praktiksted inden opstart. Midtvejs vil der være evaluering, hvor praktikken kan justeres og der udarbejdes mål for den resterende tid. Hver praktik afsluttes med en endelig evaluering af, hvordan praktikken er gået og hvad der skal arbejdes videre med i næste praktik.
Formålet med praktikkerne er, at eleverne får indsigt i og afprøvet forskellige erhverv og brancher, så de bliver mere afklaret i deres valg af ungdomsuddannelse, samtidig med at de øver sig i at være på en arbejdsplads. Da arbejdspladser og brancher er forskellige, kan mødetiderne også være det, men eleverne skal regne med 8 timers arbejdsdage. Man kan ikke gå i Erhvervsklassen uden at være i praktik, da det udgør halvdelen af skoleugen. Derfor kan praktikvejlederen bestemme næste praktik, hvis det er svært for eleven selv at pege på en branche eller hvis der ikke er praktikker at få indenfor en bestemt branche. Det kan være en god anledning til at prøve noget, man ikke selv har tænkt på. Det er forskelligt hvor mange praktikker en elev får afprøvet, da nogle praktikker er på 4 uger og andre op til 13 uger.
Praktikken suppleres med besøg hos virksomheder og uddannelsesinstitutioner.